Medipol Üniversitesindeki
bir eğitimde ara verdiğimizde, eğitimci hocamıza “bilişsel açısından yeterli
olmayan kişilere yabancı dil öğretmek konusunda ne düşünüyorsunuz?” diye
sordum. Hocamız da bu sorunun 20 yıllık bir geçmişi olduğunu belirtti.
Bilişşel
yeterlilik, kişinin soyut düşünmeye dayalı olarak makul kararlar ve tercihlerde
bulunabilmesi anlamına geliyor. Kişilerin kendi yaşlarına uygun düzeylerde sahip
olmaları gereken bir özelliktir. Elbette meselâ bir üniversite öğrencisinde 30
yaşındaki birisindeki muhakemeyi aramak abestir ve böyle bir beklenti genç
insanlara karşı da haksızlıktır. Fakat her yaşta bilimsel ölçütlere göre belli
bir muhakeme düzeyi aranır, aksi hâlde insanlar hayatlarını devam ettiremezler
veya yaşam kalitesi olması gereken düzeyde olmaz.
Bilişsel
kavrayış düzeyinin ilgili olmadığı konu yoktur. Çünkü yaşımızın getirdiği
sorumlulukların hakkını vermek için soyut düşünme becerimizin de gelişmesi
gerekir.
Yabancı dil
öğrenimine gelince, öğrencinin bilişsel olgunluk düzeyi, özellikle
upper-intermediate ve ileri düzeyde - advanced düzeylerde dil öğretiminde hayatî
bir önem taşımaktadır. Çünkü öğrencinin bilişsel yeterlik düzeyi hedef dilde
hedeflediği düzeyi kavramaya yeterli değilse, sorunlar başlıyor.
Bu türden
durumlarda öğrencinin sorununun yabancı dil düzeyi olduğu düşünülüyor. Yani ilk
olağan şüpheli devreye giriyor. Hâlbuki, sorunların kaynağı, öğrencinin
muhakeme, analiz, eleştirel düşünme gibi konulardaki eksiklikleridir ve bu
eksiklikler, yabancı dil öğrenme sürecinde görünmeyen engeller teşkil etmeye
başlıyor.
Bu durumda
öğrencilere kendi anadillerinde de kaliteli kitaplar, filmler, tiyatro
eserleriyle haşır-neşir olmalarını tavsiye etmek gerekiyor.
Bir
İngilizce-yabancı dil öğretmeninin bu türden tavsiyeler vermesi ise, bir
çoğumuza garip gelebilir. Fakat ben bir İngilizce öğretmeni olarak, İngilizce
öğretmenlerinin işini engelleyen her türlü sorunu, benim çözüm üretmem gereken
birer sorun olarak görüyorum. Dolayısıyla öğrencinin bilişsel yetersizliğini
giderecek sınıf dışı çalışmaları da öneriyorum. Çünkü öğrencilerin bunları
yapmaları, İngilizce – yabancı dil öğrenimine nefes aldırıyor.
-----------------
-------------------------
Savaş ŞENEL: İngilizce Öğretmeni, İletişim Danışmanı, Okunaklı-Anlaşılır Yazarlık Koçu
savassenel@gmail.com, savassenel@yahoo.com
Yüz yüze ve Online (Skype , Google Drive) verdiği dersler Eğitimler
Yurtdışı Eğitim Danışmanlığı Hizmetleri
savassenel@gmail.com, savassenel@yahoo.com
Yüz yüze ve Online (Skype , Google Drive) verdiği dersler Eğitimler
Yurtdışı Eğitim Danışmanlığı Hizmetleri
SAVAŞ ŞENEL KİTAPLARI
AZ ACILI VE KALICI İNGİLİZCE-YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN PÜF NOKTALARI
Kitabın Tanıtım Videosu
Kitabın Tanıtım Yazısı
Kitabın Facebook sayfası
Kitabı buradan satın alabilirsiniz: Kitapyurdu.com
(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)
AZ ACILI VE KALICI İNGİLİZCE-YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN PÜF NOKTALARI
Kitabın Tanıtım Videosu
Kitabın Tanıtım Yazısı
Kitabın Facebook sayfası
Kitabı buradan satın alabilirsiniz: Kitapyurdu.com
(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)
ÇAY SAATİ İÇİN HAFİF YAZILAR
No comments:
Post a Comment