Saturday, October 29, 2005

ÖĞRETMENLER-EĞİTMENLER, KÖTÜ İNSANLAR MIDIR? (14)




(Bazen ihmalkâr olabiliyorlar)
Öğretmenlerin veya eğitimcilerin, kötü insanlar olduklarını düşünmüyorum. Kötü niyetli insanlar, bu tür meslekleri iyi bir niyetle icra edemezler. Bir yandan da iyi niyetli olmamak, öğretmenliğin doğasına terstir. Ama her öğretmen, her insan gibi zaman zaman kötü veya ihmalkâr olabilir.

Öğretmenler veya eğitmenler, ne zaman "kötü insanlar" olur? Öğrencilerinin, öğrenmelerini engelledikleri veya gereksiz yere yavaşlattıkları zaman. Size bir örnek vereyim:

Örnekler

Ben İngilizce öğrenmeyi çok seven bir çocuktum. Bu konuda, İngilizce bilen ve bunun getirdiği farkı bana bizzat gösteren babamın payı büyüktür. Ama İngilizce öğretmenlerimin hiç birisi, bana İngilizce kitaplar okuyup, İngilizce hikâye kasetleri dinleyebileceğimi ve bu şekilde kendi kendime İngilizcemi geliştirebileceğimi söylemediler. Çünkü ben hem okumayı seven ve işitsel bir çocuktum. İkinci özelliğimi anlamak belki biraz zor olabilirdi, ama birinci özelliğim aşikârdı. Onların bu duyarsızlığının sebebi, belki de diğer öğrencilerin ilgisizliğiydi. Ama ben ilgili bir öğrenciydim, bunu görmemek imkânsızdı ve ders dışında yararlanabileceğim kaynaklar hakkında bilgi almak da benim hakkımdı.

Başka bir öğretmenimin tavrı

Yine bir öğretmenime yazar olmak istediğimi söylemiş ve ne yapmam gerektiğini sormuştum. Bıyıkları yoktu, ama bana bıyık altından güldü ve "çok okuman lazım" dedi! Ardından klasikleri okumamı önerdi. Sonra bir daha bana bu konuyla ilgili soru sormadı. Aslında edebiyat defteri tutmadığı hâlde, her soruya verecek iyi bir cevap bulabilen ve hayal gücü geniş bir çocuktum. Öğretmenimin beni davet edip, yazar olmaya teşvik etmesi de çok şaşırtıcı olmazdı. Hem yazar olamasam bile, bunu bahane edip çokça okumamı sağlayabilirdi. Ama kendimi keşfetmek bana düşmüştü. Belki de bu olayın ve öğretmenlerime karşı yaşadığım alınganlığın etkisiyle, öğretmenlik hayatım boyunca öğrencilerimin farklı yanlarını anlamaya çalıştım. Onları farklı kılan özellikler gördüğüm zaman, ofisime davet edip, onlara bilgi verdim. Sonraki zamanlarda da konuyu takip etmeye çalıştım.

İngilizce hikâye kitapları nasıl keşfettim

Ortaokuldaydım. Bir gün, büyük bir kitap mağazasında dolaşırken İngilizce hikâye kitaplarını gördüm. Bunlar seviyelendirilmiş kitaplardı ve hemen bir kaç tane alıp, okumaya başladım. "Azıcık" olan İngilizcemin bir işe yaradığını görmüştüm ve bu durum bana keyif vermişti. Bu okuma sürecinin başlamasıyla, benim İngilizce’ye olan ilgimle birlikte İngilizce bilgim de arttı. Öğretmenlerim, bana bir şeyler öğretmişlerdi. Ama benim algı sistemimi keşfetmeye ya da görmeye teşebbüs etmedikleri için, bana herhangi bir kitap ya da araç önermemişlerdi. Hâlbuki benim okumayı seven bir öğrenci olduğum derslerde yaptığım yorumlardan belliydi. Okuma alışkanlığım, bana İngilizce öğreniminde büyük bir ivme kazandırabilirdi. Sonradan kazandırdı da…

Öğretmenler kötü insanlar değillerdir?

Öğrencilerini, kaynaklara bağlamayan, onun algı sistemlerine göre araçlar ve kaynaklar önermeyen öğretmenler, öğrencilerine kötülük yapmaktadırlar. Öğretmenler kötü insan değillerdir, ama “kötülük” yapabiliyorlar.

Bu açıdan, bir yetişkin, bir eğitimci ya da İngilizce öğretmeni olarak, insanları kaynaklarla buluşturmaya çalışırım. Çevremdeki kişilerin benden bağımsız olarak ta öğrenebilmeleri onların hakkıdır. Bu hakkı onlardan almamam gerektiğini düşünürüm.

Bugün, her türlü kaynak elimizin altındadır. İnsanlara sağlıklı kaynaklar önermek de eğitimciliğin bir gereğidir. Sizinle öğrenebilen, ama siz yokken "öğrenme engelli" birer bireye dönüşen öğrencileriniz olsun ister misiniz?

Ben istemem.

-----------------
-------------------------

SAVAŞ ŞENEL KİTAPLARI

AZ ACILI VE KALICI İNGİLİZCE-YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN PÜF NOKTALARI

Kitabın Tanıtım Videosu
Kitabın Tanıtım Yazısı
Kitabın Facebook sayfası
Kitabı buradan satın alabilirsiniz: Kitapyurdu.com



(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

ÇAY SAATİ İÇİN HAFİF YAZILAR


(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)





(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

-------------------

1 comment:

  1. KÖtü insanlar her yerde var. Öğretmenler biraz farklı kategoride olmalılar. Malum genç beyinler emanet verilecek.. Gerçekten bu işi seven eğitime gönül verecek insanların ayıklanıp secilmesinden yanayım

    ReplyDelete